Kuinka lusmusta tehtiin sankari ja muita Oikeamielisiä kohuja

Hektistä aikaamme viihdyttävät somekohut, joita on ruvennut tulemaan säännöllisin väliajoin. Twitterin ja Facebookin, valtamedian sekä vaikkapa Helsingin Kirjamessujen siivittämänä. Asioissa yhdistävänä tekijänä on mielestäni ns. Oikeamielisyys. Sen määritteli varsin osuvasti kirjailija Jyrki Lehtola: Hänen mukaansa on olemassa “lattea kansanluokka, jolle ongelmien ratkaisuksi riittää rakkaus omaan oikeamielisyyteen.” Mielestäni Oikeamielisyys toimii muillakin yhteiskunnallisen ajattelun alueilla kuin Jyrkin kritisoimassa maahanmuuttokeskustelussa. Olen perustellut asiaa aiemmassa blogissa.

Kirjailija Ossi Nyman puolusteli ideologista työttömyyttänsä ja sen kohtaamaa moraalista närkästystä perustelemalla työn tekemistä ”ihmisoikeusloukkauksena” sekä toimintaansa ”taistelulla normeja vastaan”. Asiaan liittyen julkistettiin hänen esikoisteoksensa Helsingin Kirjamessuilla, näyttävän mediahuomion kera. Oikeamielisten rälssi oli jo valmis pitämään Nymania sankarina, varsinkin kun kuulemma kirjakin on vielä hyvä. Esimerkiksi nimimerkki Hupparihörhö puolustaa Nymania toteamalla, että ideologinen työttömyys olisi “selviytymisstrategia”, tilanteessa että töitä ei löydy. Tämä ei kyllä myötäile Nymanin omaa väitettä, jonka mukaan hän on aktiivisesti taistellut työvoimatoimistoa vastaan, ettei työllistyisi. Tämä on se ongelmallinen kohta, ei Nymanin työttömyys sinällään, saatikka ihmisarvo (jonka hän veti esiin puolustautuessaan Ben Zyskowiczin moitteita vastaan). Kolumnisti Marko Maunula palautti mielestäni erinomaisesti maan pinnalle: jos Nyman kutsuu työtä “ihmisarvoa alentavaksi”, on käsitys ihmisyydestä ja ihmisarvosta pahasti pielessä, “rikos ihmisyyttä vastaan”. Ja täten ideologinen työttömyys naamioitua lusmuilua. Puhumattakaan siitä, että jos ja kun Nyman on kirjailijana katsottava yrittäjäksi, häneltä lienee perittävä työttömyyskorvauksia takaisin niiltä osin, kun kirjan myynnistä syntyy tuloja.

Blogisti “Uuninpankkopoika” Saku Timonen näkee Ossi Nymanin tapauksessa median tarkoituksella ylläpitämän kohun ja moraalipaniikin, jolla mm. saadaan kaikki työttömät leimattua laiskoiksi ja pinnareiksi. Samoin hän rakentaa salaliittoteoriaa siitä, että kohulla oikeutetaan mahdolliset uudet hallituksen leikkaukset työttömyystukia kohtaan. Kyllä minä luulen, että Nymanin julkiset työttömyytensä puolustelut sotivat ihan tavallisen kansalaisen (taikka presidentti Niinistön) moraalia ja vastuuntuntoisuutta vastaan, vailla varsinaisia “isoveli valvoo”-salaliittoja. Jonka asian kolumnisti Maunula linkatussa jutussa kiteytti. Timosella ei näytä olevan paljoa luottamusta tavallisten työssäkäyvien arvostelukykyyn: eivät he niin eristyksissä ja median pyöriteltävinä elä, etteivätkö ymmärtäisi valtaosan työttömistä haluavan töihin jos sellaisia vain tarjottaisiin. Median motiiviksi voisin nostaa pelkästään myyvän skuupin. Mutta epäilys mediamanipulaatiosta ja hallituksen salaliitosta vailla todisteita riittää, kun sen Oikeamielinen toteaa?

YLE Aamu-TV:n elokuvista kertovan Tähtihetken toimittaja Jenni-Maarit Koponen kysyi uuden Tuntemattoman sotilaan ohjaajalta Aku Louhimieheltä sekä näyttelijä Eero Aholta, että ”olisiko elokuvassa voinut löytyä muitakin kuin miehiä rintamalla”. Tästä nousi kohu, että Koponen kysyy, miksei naisia näytetty rintamalla. Helsingin Sanomien Nyt.fi väittää em. linkissä, että väärinkäsitys johtuu siitä, että yksittäinen kommentti irroitettiin asiayhteydestä ja ymmärrettiin väärin. Näin voi olla, mutta toisaalta en muista Väinö Linnan Tuntematon sotilas-romaanista kuin yhden kohdan, jossa nainen oli roolissa. Ja se oli sodan peräytymisvaiheessa kun lotta pyysi sotilasta auttamaan itseään. Naisista Suomen sotarintamilla on tehty kirjoja ja elokuvia kyllä ja kuten blogisti Väinö Kuukka muistuttaa“Taide ei vastaa kriitikoiden poliittisiin tarpeisiin eikä se miellytä kaikkia.” Tässä tuo poliittinen tarve voi hyvinkin olla YLE:n ohjeistamana Koposen pyrkimys ideologiseen Oikeamielisyyteen.

Sitä paitsi Helsingin Sanomien epäilyttävästi Oikeamielinen kriitikko pitää uutta Tuntematon sotilas-filmatisointia “turhana,”riskittömänä, kaikkia miellyttämään pyrkivänä”. No, itse pidän nykytekniikan mahdollisuuksilla toteutetuista sotaelokuvista, vaikka niissä ei olisikaan jotain vasemmistolaista yhteiskuntakriittistä sanomaa?

Parissa helsinkiläisessä päiväkodissa on taas harkittu tai päätetty käyttää Isänpäivän sijaan neutraalimpaa ilmaisua Läheisenpäivä. Päätös nosti kohun siitä, että pitääkö isän ja äidin nimikkeistäkin nyt luopua. Ei varmasti tarvitse ja on totta, että jos kotona on vaikkapa riitaisa avioerotilanne tai surua isän tai äidin kuolemasta, niin näiden lasten tilanne on hankalampi perinteiden vaalimisessa. Toisaalta lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mielestä ”Ilman isää elävän lapsen suru ei poistu juhlapäivän nimeä vaihtamalla.” Voisin epäillä, että kyse on muiden kuin isä-äiti normiperheiden arvostusten esiin nostamisesta, mikä sinänsä ok, mutta siinä mennen pidemmälle, eli sukupuolisen neutraliteetin tai sukupuolisuuden häivyttämisen ideologiasta. Sinkkonen on kommentoinut myös keskustelua “sukupuolisten välisten erojen hämärtämisenä” josta hän totesi, että asia on aikuisten lähtökohdista ja tarpeista ja täten lapsen ajatusmaailmaan juurrutettaessa ei itsestäänselvää. Vaan jopa vastoin lapsen etua. Ja että on pöhköä jos lapsista ei saa enää puhua tyttöinä ja poikina.

Oikeamielisyyden purkautuessa toiminnaksi, järjestetään mielenosoituksia, kuten esimerkiksi Itsenäisyyspäivän yhteydessä ilmenneet kuokkavieraat ja kiakkovieraat. Linkissä oleva YLE:n dokumentti kysyy aiheellisesti: “Rettelöitsijöitä vai yhteiskunnan herättelijöitä?”. Minusta konkreettisiksi vaikutuksiksi noista ovat jääneet ainoastaan kustannukset tuhotusta sivullisten yksityisestä omaisuudesta ja poliisin ylityöt. Kosmologi ja tietokirjailija Kari Enqvist totesi hiljattaisen Hampurin G20-kokouksen anarkistiriehan eräiltä piirteiltään fasistiseksi, vaikka se antifasistiseksi julistautuikin. Hänen mukaansa ” Tuo kadun kaoottinen parlamentti, jonka väkivalta-osasto pukeutuu mustaan huppari-univormuun, vastusti globalisaatiota aivan kuten Hitler syytti Saksan kuvitellusta alennustilasta ei vain juutalaisia vaan nimenomaan kansainvälistä juutalaista finanssipääomaa.”

Yläluokkasafarissa taas on kyse siitä, että Vasemmistonuoret järjestivät safarin Espoon Westendiin ja muille vastaaville alueille katsomaan rikkaita eli “toisten ahkeruudesta hyötyviä vapaamatkustajia”. Kyseessä on minusta ideologisen aivopesun klassinen tekniikka, eli viholliskuvan, vasemmistolaisesti “luokkavihollisen” rakentaminen ja tämän demonisointi. Jossa kenties Espoon rikkaat ovat pahoja, ja Vasemmistonuoret taas hyviä, OIkeamielisiä? Verkkouutisten toimittaja Satu Schauman raportoi havaintojaan safarin kulusta, lenkkireissunsa yhteydestä. Jutun mukaan retkeläisille alueen asukkaisiin kontaktin otto saatikka tutustuminen oli kiellettyä, koska se oli “matkan periaatteiden vastaista”. Koskapa retkeläiset haluavat, että “puhutaan rakenteista ja politiikasta, millä Suomea kehitetään eriarvoisemmaksi”, mieluummin bussissa keskenään? Minusta tämä on ideologisen aivopesun mukaista toimintaa, jossa estetään mahdollisuudet havaita osoitetussa ns. vapaamatkustajien luokassa mitään inhimillisiä piirteitä. Samoin eristäminen ideologialle vierailta vaikutteilta – raja-aitana toimien bussin ikkuna, josta luokkavihollista tirkistellään. Muutenhan retkeläisten maailmankuva olisi voinut avartua, kuten toimittaja toteaa.

Jyrki Lehtola kuittaa viime aikaiset Oikeamielisyydestä kumpuavia kohuja kolumnissaan. Hän toteaa mm. “Ennen kovaäänisimmät loukkaantujat olivat uskonnollisia maalaisia, nykyään ne ovat nuoria kaupunkilaisia, joiden uskonto on mun fiilikset just nyt”. En ole ihmisten välistä tasa-arvoa ja sananvapautta vastaan, mutta ongelmia tulee nimenomaan ideologian ollessa uskontoa ja täten sumentaessa järkiajattelua.

Advertisements

Author: guitarkonkari

Kirjoitan tänne ajatuksia harrastuksistani sekä muista asioista. Twitter: @guitarkonkari

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s